• تاریخ انتشار : 1393/10/19 - 22:44
  • بازدید : 1639
  • تعداد بازدیدکننده : 29
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
روابط عمومی دانشکده طب سنتی:

خجسته ميلاد پیامبر اعظم حضرت محمد(ص) و امام جعفرصادق(ع) مبارک باد

خجسته ميلاد حضرت پيامبر اکرم صلی ا... عليه و آله و سلم و امام جعفر صادق(ع) برتمام مسلمين جهان مبارک باد. ...

روابط عمومی دانشکده:

ولادت با سعادت حضرت پيامبر اکرم صلی ا... عليه و آله ووسلم و حضرت امام جعفر صادق(ع) برتمام مسلمين جهان مبارک باد.

ماه فرو ماند از جمال محمد           سرو نباشد به اعتدال محمد

قدر فلک را کمال و منزلتی نیست    در نظر قدر با کمال محمد

عموم سیره نویسان و تاریخ نویسان  اتفاق نظر دارند که، تولد پیامبر گرامى در عام الفیل بوده است  از اين رو سال تولد پيامبر(ص) را "عام الفيل" مي‏نامند، که دو ماه و هفده روز پيش از تولد پيامبر(ص)، يعنی در نخستين روز محرم سال 570 ميلادی، فيل سواران "ابرهه" به مکه هجوم آورده و قصد نابودی کعبه و مسجدالحرام را داشتند ولی با معجزه شگفت الهی سرکوب شدند.

 حضرت محمد «ص» آخرين پيامبر الهی به روایتی در 17 ربيع الاول از پدری به نام عبدا... بن عبدالمطلب و مادری به نام  آمنه بنت وهب در مکه  معظمه ديده به جهان گشود و با انوار رخسار و جمال منورش، جهان تيره و تاريک، را روشن کرد.

القاب حضرت محمد (ص) رسول ا...، نبى ا... مصطفى، محمود، امين، امّى، خاتم، مزّمل، مدّثر، نذير، بشير، مبين، كريم، نور، رحمت، نعمت، شاهد، مبشّر، منذر، مذكّر، يس، طه‏ و.... است.

حضرت در کفالت جدش عبدالمطلب، بزرگ و سيد قريش مکه، قرار گرفت،  پيامبر اسلام(ص) از دوران کودکی دارای دو نام بود يکی محمد که جد بزرگوارش عبدالمطلب، برای وی برگزيد و ديگری  احمد که مادر ارجمندش آمنه، آن را انتخاب کرده بود.

حضرت از 27 رجب سال چهلم عام الفيل (610 ميلادى) در سن چهل سالگى به رسالت مبعوث شدند  وبه مدت 23 سال عهده‏ دار امر رسالت و نبوت بودند، و بنا به روایات در28 صفر سال يازدهم هجرى در سن 63 سالگی ، رحلت فرمود.

همچنین 17 ربيع الاول زادروز فرخنده امام جعفر صادق (ع)  رئیس مذهب شیعه نیز می باشد. امام جعفر صادق (ع) در روز جمعه، به هنگام طلوع فجر و به روايتی در روز دوشنبه، هفدهم ربيع‏الاول سال 83 قمری ديده به جهان گشود .

پدر ایشان امام محمد باقر(ع ) وی را به نام عموی نياکانش جعفر طيار(ع)، جعفر"نام نهاد. ایشان دارای يک کنيه معروف به نام ابوعبدا... و دو کنيه غير معروف به نام‏های ابواسماعيل و ابوموسی بود. هم چنين، دارای القابی چند بود که معروف‏ترين آن‏ها عبارت است از: صادق، صابر، طاهر و فاضل هستند.

 شيعيان و محبان اهل بيت(ع) وی را به صادق آل محمد(ص)  مي‏شناسند. زيرا آن حضرت، هرگز سخنی جز راست و درست، چيزی نفرمود. پدر ارجمندش ،امام محمد باقر (ع) است که نسب وی با دو واسطه به امير مومنان حضرت علی (ع) و با سه واسطه به پيامبر اکرم (ص) منتهی مي گردد.

مادر گرامی امام جعفر صادق (ع)، فاطمه، معروف به  ام فروه از زنان نيکو سرشت، نيکوکار و نيکورفتار عصر خويش بود. اين بانوی باتقوا و متدين، از جهت فضيلت و منقبت، سرآمد زنان روزگار خود به شمار مي‏آمد .

امام جعفر صادق (ع) به مدت دوازده سال، حيات با برکت جد گرامي‏اش امام زين العابدين (ع) را درک کرد و از مکتب تربيتی و علمی وی بهره وافر يافت. هم چنين، آن حضرت به مدت 32 سال از وجود شريف پدرش امام محمد باقر (ع) برخوردار بود . مدت امامت امام جعفر صادق(ع)، 33 سال و ده ماه (از ذی حجه سال 114 تا 25 شوال سال 148 قمری) بود و در ايّام زندگی با برکت خويش با خلافت غاصبانه چند تن از خلفای اموی و دو تن از خلفای عباسی  بود.

آن حضرت با تشکيل حوزه علميه و تعليم شاگردانی مبارز، چون هشام، زراره و محمد بن مسلم، تحول شگرفی در جهان اسلام و مذهب شيعه پديد آورد و جهانيان را با اسلام ناب محمدی (ص) و مکتب حيات بخش اهل بيت (ع) آشنا ساخت. به همين جهت، وی را پايه گذار مذهب "اماميه" دانسته و شیعيان امامی اثناعشری را " شيعه جعفری" مي‏گويند. سرانجام اين امام همام، در 65 سالگی به وسيله زهری که منصور دوانقی، به واسطه عوامل و مزدوران خود در مدينه، به آن حضرت خورانيد، مسموم شد و به شهادت رسيد و بدن مطهر ش در  قبرستان بقيع به خاک سپرده شد.

  • گروه خبری : عمومی,آرشيو اخبار
  • گروه خبری : 16346
کلمات کلیدی
×

اطلاعات جستجو "Enter"فشار دادن

تنظیمات قالب