• تاریخ انتشار : 1397/04/09 - 09:58
  • بازدید : 725
  • تعداد بازدیدکننده : 53
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه
روابط عمومی دانشکده طب سنتی:

مراسم تکریم و معارفه رئیس دانشکده طب سنتی برگزار شد

مراسم تکریم از خدمات دکتر محمود مصدق در دانشکده طب سنتی و معارفه دکتر رسول چوپانی رئیس جدید این دانشکده ۴ تیر ماه با حضور دکتر آقاجانی برگزار شد.

روابط عمومی دانشکده:

مراسم تکریم از خدمات دکتر محمود مصدق در دانشکده طب سنتی و معارفه دکتر رسول چوپانی رئیس جدید این دانشکده ۴ تیر ماه با حضور دکتر آقاجانی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و اعضای هیأت رئیسه دانشگاه، استادان و دانشجویان برگزار شد.

دکتر محمود مصدق در این مراسم با اشاره به اعتماد به جوانان به عنوان یکی از راهکارهای برون رفت از مشکلات گفت: کشور دارای تجربه مثبتی از میدان دادن به جوانان دارد. دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز به جوانان موفق خود می بالد و این اعتماد به جوانان مصداق باقیات الصالحات است.

دکتر مصدق اظهار داشت: از آغاز حضور در حوزه طب سنتی این حوزه را یک امانت می دانستم و امروز خرسندم که این حوزه را به امانتداری تلاشگر تحویل می دهم.

رئیس سابق دانشکده طب سنتی به تاریخچه شکل گیری طب سنتی در دنیا و روند توسعه آن در دانشگاه اشاره کرد و گفت: طی سال های اخیر دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به ضرورت طب سنتی توجه داشته و در ابتدای توسعه آکادمیک آن، آموزش به صورت پژوهش محور شکل گرفت و پس از آن آموزش توانایی حضور برای خدمت در سلامت را پیدا کرد.

تلاش برای تاسیس گروه داروسازی سنتی، آمورش الکتیو دستیاران، توین یک دوره فلوشیپ اخلاق پزشکی و ایجاد یک شبکه اخلاق پزشکی، بکارگیری نیروی کارآمد، ثبت موسسه ملی تحقیقات طب سنتی، اضافه کردن یک networkدر انجمن جهانی کامستک با محوریت ایران و توسعه پایدار طب سنتی از طریق همکاری با شهرداری ها از جمله مواردی بود که دکتر مصدق خواستار تداوم پیگیری برای تحقق آنها در دوره مدیریتی جدید دانشکده شد.

دکتر رسول چوپانی رئیس جدید دانشکده طب سنتی نیز در این مراسم با اشاره به جایگاه واقعی و والای طب سنتی از برخی سودجویی ها به نام این حوزه انتقاد کرد و اظهار داشت: تبلیغات کاذب و برخی سودجویی ها از طریق طب سنتی، تلاشگران و عالمان واقعی این طب را آزرده خاطر کرده و این مداخلات غیر علمی موجب سست شدن اعتقادات مردم به علم و دانش غنی طب سنتی می شود.

دکتر چوپانی چاره جویی و ارائه راهکار را ویژگی مهم نهادهای علمی عنوان کرد و گفت: در شرایط تحریم ها مسئولیت سنگینی بر دوش جامعه پزشکی و دانشگاهی وجود دارد؛ دانشکده طب سنتی نیز با توان علمی و برخورداری از نیروهای زبده جوان آمادگی کامل دارد تا گام های اساسی و محکمی در حوزه درمان کشور بردارد.

تعمیق آموزش دستیاران طب سنتی در راستای تولید علم و کارآفرینی، پرهیز از پراکندگی در اجرای برنامه های علمی و درمانی، ارتقا اعضای هیات علمی، توسعه پژوهش های محصول محور و همچنین اصلاح سبک زندگی مردم از جمله اولویت های مهم اجرایی بود که دکتر چوپانی به آنها اشاره کرد.

وی توضیح داد: زیرساخت های نرم و سخت افزاری برای تحقق این اهداف از قبل فراهم شده و با حمایت های ریاست دانشگاه و اساتید گام های محکمی برای خودکفایی علمی کشور برداشته خواهد شد.

دکتر آقاجانی رئیس دانشگاه نیز در این مراسم از تلاش های دکتر مصدق برای گسترش و تعالی دانشکده قدردانی کرد و وی را منشأ اثرات مثبتی در حوزه طب سنتی دانست.

دکتر آقاجانی همچنین از دکتر چوپانی بدلیل قبول مسئولیت با وجود کمبودها و محدودیت های مقطعی قدردانی کرد. وی یادآور شد: دکتر چوپانی تنها با همراهی اساتید، دستیاران و کارکنان دانشکده و با کار تیمی مشترک می تواند اهداف خود را به مقصد برساند.

رئیس دانشگاه تعریف جایگاه طب سنتی در نظام خدمات سلامت را بسیار مهم دانست و تلاش برای رسیدن به این جایگاه را مهمترین وظیفه دانشکده طب سنتی توصیف کرد.

وی خاطر نشان کرد: طب سنتی یک نگاه متفاوت به درمان دارد و برای اثرگذاری نیاز به تعریف جایگاه دارد و باید این مسیر دشوار تبیین شود. تعریف سبک دیگری از طبابت و تثبیت آن کار دشواری است و خواستگاه تعریف جایگاه آن، دانشگاه و دانشکده است.

دکتر آقاجانی یکی از اولویت های مهم برای تثبیت جایگاه طب سنتی را انجام کار مشترک با سایر گروه های فعال در طب نوین عنوان کرد و اظهار داشت: در بسیاری از بیماری ها طب نوین و طب سنتی می توانند در کنار هم اقدام به درمان کنند. از حیث سبک زنذگی، مصرف دارو و تغذیه می تواند دانشکده این کار بزرگ را در فیلد و در کنار رشته های طب نوین قرار دهد.

رئیس دانشگاه گفت: یکی از کارهای اساسی دانشکده، اصلاح سبک زندگی است تا برای مقابله با هیجانات و صنعتی شدن دنیای امروز به اصلاح آن بپردازد.

دکتر آقاجانی تأکید کرد: ارائه نسخه مناسب برای نیازها وعلاقه مندی مردم به طب سنتی می تواند مفید و اثربخش باشد و اگر نتوانیم موثر عمل کنیم؛ این نیاز توسط افرادی سودجو و از طریق فریبکاری و عناوین مختلف به گونه ای نامناسب مرتفع می شود. راه حل این چالش، حذف طب سنتی نیست زیرا علاقمندی به این طب در بین ایرانی ها کاملا وجود دارد و برای آن باید راهکارم مناسب ارائه کرد.

وی با تأکید بر نقش فعال طب سنتی در اقتصاد درمان گفت: گاهی دشواری های اقتصادی برای یک فرصت محسوب می شود تا در مسائل اقتصادی بتواند جایگاه خود را به خوبی تعیین کند و براساس شواهد، روش های جایگزین خوبی در طب را ارائه دهند.

دکتر آقاجانی در پایان ابراز امیدواری کرد دانشگاه با تمام توان محدودیت های دانشکده طب سنتی را مرتفع نماید و این دانشگاه نیز بتواند به جایگاه واقعی خود در این حوزه دست پیدا کند.

شایان ذکر است در این مراسم به پاس سال ها تلاش دکتر مصدق در دانشکده طب سنتی، سالن اجتماعات این دانشکده به نام این استاد دانشگاه نامگذاری شد.

  • گروه خبری : عمومی,آرشيو اخبار
  • گروه خبری : 63885
کلمات کلیدی
×

اطلاعات جستجو "Enter"فشار دادن

تنظیمات قالب